Deze pagina bevat slechts een aantal (recente) recensies van PSO concerten.

Eindhovens Dagblad - dinsdag 30 november 2010

​

Philips Symfonie Orkest in topconditie

​

Door MARJOLIJN SENGERS

Eindhovens orkest speelde de Zevende Bruckner zondagavond in het Muziekgebouw. En hoe!

Het is een werk dat elk zichzelf respecterend symfonieorkest hoog op het verlanglijstje heeft staan. Het is ook een werk waar een amateur-symfonieorkest niet snel aan zal beginnen. Het Philips Symfonie Orkest speelde de Zevende Bruckner zondagavond in het Muziekgebouw. En hoe! De inzet van de lage strijkers gaf meteen de zekerheid dat het goed zou komen. Sonoor, homogeen en krachtig ging het lyrische thema van het Allegro Moderato van start, de rest van de vierdelige symfonie volgde in dezelfde sfeer van toewijding en gedrevenheid. Het Philips Orkest was in topconditie. Het speelde doortastend, zuiver, nauwgezet, met gevoel voor de lange lijnen en oog voor details en afwerking. Fijnzinnigheid en daadkracht wisselden elkaar af, bij zowel blazers als strijkers. De verbondenheid tussen de musici, de collectieve wil om er iets moois van te maken, was voelbaar, het resultaat zonder meer aangrijpend.

Vóór de pauze imponeerde het Philips Orkest met een zinderende weergave van 'Vorspiel' uit 'Die Meistersinger von Nürnberg' van Wagner en een liefdevolle uitvoering van 'Lieder eines fahrenden Gesellen' van Mahler. Met name de subtiel ingevulde blazerspartijen gaven Mahlers emotionele muziek kleur en tekening. Bariton Martijn Sanders zong met hart en ziel, maar te nadrukkelijk. Hij leek meer in woorden dan in zinnen te denken. Daardoor werd de van zichzelf al trage beweging nog trager, raakte de loop eruit en het verband soms zoek.

Dirigent Jules van Hessen applaudisseerde na afloop nadrukkelijk voor het orkest, dat op zijn beurt de waardering voor hem niet onder stoelen of banken stak.

Trouw - woensdag 29 juni 2011

Bevlogen luchthavenconcert met zwevende muzikanten

Door Anita Twaalfhoven Familieconcert - "Wheel of Energy in Concert" op Schiphol Airport. Info: www.wheelofenergy.org.

​

Soms beklijft niets beter dan podiumkunst met een stevige missie. Als het dan ook nog verrassend is en sprankelend uitgevoerd voor een betrokken publiek, hoef je de waarde van kunst niet meer uit te leggen. Afgelopen weekend speelde het familieconcert "Wheel of Enery in Concert" op het plein voor de hoofdingang van Schiphol Airport, ter ere van de 500ste marathon van Richard Bottram in het Wheel of Energy. In een groot rad dat komende maanden op het plein voor de luchthaven staat, rent hij dagelijks een marathon. Met het doel aandacht te vragen voor een beter leven met kanker, ofwel steun voor de phychosociale zorg rond deze ziekte.

​

Tijdens het sponsorconcert door het Philips Symfonieorkest onder leiding van dirigent Jules van Hessen rennen ook kinderen enthousiast mee met de bekende marathonloper in het rad naast het podium. Kanker is een ziekte die jong en oud treft.

Alle muziekstukken zijn geïnspireerd op het theme 'run & fly'. In een serie spectaculaire acts vliegen zangers verkleed als luchtvaartpersoneel aan een hijskraan door de lucht, om op het podium neer te strijken voor een solo. Geestig is de vlucht van 'gezagvoerder' Marcel Reijans die in vol ornaat met een uitgestreken gezicht een KLM-medley zingt: "Come fly with me. Let's fly away. It's such a lovely day!" Maar ook van de jonge 'stewardess' Laetitia Gerards zou je niet verwachten dat zij na haar keurige welkomstpraatje voor het publiek, dat zij aanspreekt als de passagiers van een Boeing 737, plotseling jazzy zingend haar verhaal vervolgt. De winnares van het vijfde Christina Deutekom Junior Concours heeft een verrassend mooie stem.

​

Ontroerend is de scène rond de muziek uit de film The Terminal. Op een groot projectiescherm is dan een scène te zien uit de actiefilm met Tom Hanks in de hoofdrol. Ondertussen vliegt een echte helicopter boven de hoofden van het publiek en Max, een jongen die zijn zusje aan kanker heeft verloren, krijgt de afstandbediening in handen. Voor even is hij helemaal in control en dat is fijn als je de grip on het leven bent verloren.

29jun2011
9dec2017

Eindhovens Dagblad - 9 december 2017

Mahlers Hymne aan de liefde brengt verbondenheid

Door Marjolijn Sengers -

"Philips Symfonie Orkest, vijf koren en acht solisten met de symfonie nr. 8 van Gustav Mahler o.l.v. Jules van Hessen. In Muziekgebouw Eindhoven op vrijdag 8 december.

​

Wel eens meegemaakt dat er in een volle Muziekgebouwzaal evenveel musici zitten als luisteraars? Vermoedelijk niet en de kans dat dit binnen afzienbare tijd nog een gebeurt, is piepklein, want de organisatie van een uitvoering van Mahlers achtste symfonie is in alle opzichten een megaklus. Maar hij stond er, de symfonie die de bijnaam Sinfonie der Tausend kreeg, uitgevoerd door 530 zangers en instrumentalisten uit het hele land.

​

Het was een voorrecht om erbij te mogen zijn. Vanwege de muziek zelf, de Hymne aan de liefde, door Mahler omschreven als 'grootser en betekenisvoller dan alles wat ik ooit heb gemaakt', maar vooral vanwege de ultieme sfeer van onderlinge verbondenheid die in elke noot voelbaar was. Bij Mahler Acht moet je door een dik uur met behoorlijk wat decibellen heen om de allermooiste tien minuten uit de muziekliteratuur te beleven. Dat is de ene kant van dit werk, dat ook buiten die tien minuten op onderdelen ontroerend mooi is, maar waarin de componist zoveel wil uitdrukken dat je maar beter niet je best kunt doen om het allemaal te volgen. De andere kant is dat gisterenavond meer dan vijfhonderd mensen deze muziek met hart en ziel speelden en zongen, en dat de overige vijfhonderd werden meegesleurd in de overstijgende kracht die daar vanuit ging. Grote stimulator was Jules van Hessen, Maestro Jules en inmiddels ook ridder Jules - tijdens de uitvoering in Amsterdam op 30 november kreeg hij een koninklijke onderscheiding voor zijn vele verdiensten op muziekgebied.

​

Grote organisator is het Philips Symfonie Orkest dat met dit project voor velen een droom waarmaakte. Grote winnaars zijn de uitstekende solisten, het begeesterd zingende reuzenkoor en de hardwerkende, oplettende orkestleden die allemaal samen het beste van zichzelf gaven om het beste in de ander aan te spreken.

ARCHIEF

90 jaar muziek, van 1930 tot heden. Het is bijna teveel voor 1 archief.

MUSICI